Driftinformation

Transportstyrelsen kan inte ta emot utfärdade ärenden

Transportstyrelsen kan tyvärr inte ta emot utfärdade ärenden just nu. De gjorde en uppdatering den 5 December som gör att vi tvingats avbryta exporten till dem. Vi inväntar en lösning så att exporten kan aktiveras igen.

LÖST – Biluppgifters fabrikatuppslagning fungerar inte

Biluppgifter.se har gjort förändringar hos sig som gör att den automatiska fabrikat-uppslagningen inte fungerar i ParkRights app. Fabrikat kan väljas manuellt från en lista och hindrar inte parkeringsvakternas arbete. Vi kan för närvarande inte ge något säkert besked på när funktionen fungerar igen.

LÖST – Driftstörning biluppgifter.se

Biluppgifter.se genomför en teknisk uppgradering som kommer göra siten snabbare och säkrare. Skiftet medför dock en del driftstörningar just när de gör uppgraderingen. De kan dessvärre inte ge något säkert besked på när alla funktioner är fullt fungerande igen.

LÖST – Driftstörning Cale Flowbird

Cale / Flowbird har en driftstörning. De hänvisar till denna sida för statusuppdateringar kring driften: https://www.caleaccess.com/sv/support-2/driftstatus

Transportstyrelsen gör underhåll 31/1

Transportstyrelsen gör planerat underhåll av sina system den 31 Januari. Detta medför att utfärdade parkeringsanmärkningar exporteras 1 Februari istället.

LÖST – Driftstörningar hos Telia

Vi vill informera om att Telia för tillfället har sporadiska driftstörningar vilket gör att många sökningar mot ParkRightInfo misslyckas.

LÖST – Driftstörning Cale Permit

Cale Permit har för tillfället sporadiska driftstörningar vilket gör att deras tjänst inte alltid ger några svar angående tillstånd. Se https://www.caleaccess.com/en/support/operational-status för mer information.

LÖST – Driftstörning Transportstyrelsen

Transportstyrelsen har för tillfället en driftstörning vilket gör att ärenden inte exporteras till deras tjänst. Alla ärenden kommer att exporteras när driftstörningen är löst.

LÖST – Foton ser ut att saknas

Vi har just nu problem med att vissa foton ser ut att ”vara kvar på enheten”. Vi jobbar på att lösa problemet och göra dem synliga igen.Problemet är löst.

LÖST – Driftstörning fordonsuppslagningar

Vi har för tillfället en driftstörning på automatisk ifyllnad av fabrikat i appen. Fliken ”B” som visar mer information om fordonet fungerar fortfarande och fabrikat går som vanligt att välja manuellt i listan. Uppdatering 15:58: Problemet ska nu vara löst och fabrikat ska hämtas som vanligt.

LÖST – Sporadiska problem i ParkRight Info

Vi har sedan igår kväll upplevt sporadiska problem vid frågor mot vissa sökleverantörer i ParkRight Info. Problemet är avhjälpt och allt ska fungera som vanligt igen.

LÖST – Driftstörning på Parkright.se

Vi har under söndagen och måndagen, (12-13/10), upplevt sporadiska driftstörningar på Parkright.se. Driftstörning avhjälptes under måndag ca 08:30.

Problemet löst: Tillfälligt problem med att ladda ned appen från Google Play

Problemet är avhjälpt och appen finns tillgänglig för nedladdning igen. Vi har under dagen stött på ett problem i vårt distributionsled och appen går för tillfället inte att ladda ned från Google Play. Vi ber om ursäkt för problemet och jobbar så fort vi kan för att den ska vara tillgänglig igen.

Driftstörning i ParkRightInfo – Åtgärdat

Vi har under förmiddagen haft en driftstörning som orsakade att sökningar och fordonsuppslagningar inte fungerade under en tid. Problemet är åtgärdat och allt ska fungera igen. Om problem kvarstår så ska det fungera igen om man loggar ut och in igen i appen.

Planerat driftsunderhåll

Vi kommer att utföra underhåll av systemet på tisdag (9 februari) från kl 20:00 till 23:00. Åtkomst av webbsidan och synkronisering av ärenden mellan app och webb kan vara begränsad under tidsperioden.

Ev. problem med skyltläsning – Åtgärdas imorgon torsdag

Uppdatering: På torsdag 8/10 släpps en ny version av appen som gör att skyltläsningen åter fungerar som den ska. Vi upplever just nu problem med att anropa Imense server för att hämta licensnycklar för skyltläsning. Detta kan drabba nya enheter eller enheter där licensen behöver förnyas.

Driftstörning hos Transportstyrelsen – Åtgärdat

Transportstyrelsens tjänst för att skicka parkeringsanmärkningar har drabbats av driftstörning så alla exporter av parkeringsanmärkningar har sedan igår kväll (2020-09-01) misslyckats. Felsökning pågår hos Transportstyrelsen. Felet är avhjälpt sedan lunch idag (2020-09-03) så alla exporter kommer förhoppningsvis att rulla på som vanligt igen från och med ikväll.

Driftstörning vid fordonsuppslagningar – Åtgärdat

Ett problem med fordonsuppslagning har rapporterats in under dagen. Följden av detta blir att systemet inte kan välja fabrikat automatiskt utifrån inmatat registreringsnummer. Vi hoppas kunna åtgärda det inom kort. Problemet åtgärdades ganska omgående och allt fungerar som vanligt igen.

Glöm inte bort att uppdatera!

På måndag, den 18 maj, mellan kl. 07.00 – 08.00 tar vi bort Normal bokstav. OBS! Denna förändring kräver att alla uppdaterar sina appar till version 4.0.24 för att garantera full funktionalitet. De som inte uppdaterat till 4.0.24 kommer inte kunna skapa ärenden med formatet ABC123 fr.o.m. måndag! Borttagningen kommer underlätta vaktens dagliga arbete genom…

Viktig info för IT-ansvarig angående kontrollavgifter

Viktig information till er som har ett externt system som hämtar kontrollavgifter från ParkRight. Vänligen delge er IT-avdelning eller leverantör av externt system nedanstående information: Slopat stöd för TLS 1.0 och 1.1 Från och med den 6 april 2020 kommer vi endast att tillåta trafik med TLS-protokollet med version 1.2 eller nyare. Detta kommer att…

Problem för användare med åskådarbehörighet – åtgärdat

Hej! Ett problem där användare med rollen ”åskådare” får ett felmeddelande i ärendevyn har rapporterats in under dagen. Vi jobbar på att hitta orsaken till problemet och åtgärda det inom kort. Problemet är löst och allt ska fungera som vanligt igen.

Sporadiska driftstörningar i ärendevyn

Vi har för närvarande sporadiska driftstörning som orsakar att ärendevyn på webben inte alltid går att nå. Vi har en tillfällig lösning som kan åtgärda problemet när det väl uppstår.Vi beklagar det inträffade och jobbar givetvis på en lösning.

Planerat driftunderhåll 2019-10-10 20:00

Hej! Vi kommer att utföra driftunderhåll av systemet torsdagen den 10 oktober kl 20:00. Tidsåtgången för driftunderhållet är beräknad till ca en timme. Arbetet kommer att påverka appens möjligheter att skicka in ärenden till servern samt att kunna se ärenden på parkright.se. Eventuella exporter som ligger inom tidsintervallet kommer istället att exporteras vid nästa schemalagda…

Planerat driftunderhåll

Vi kommer under kvällen (5 september) att utföra underhåll av systemet. Arbetet påbörjas kl 20. Förhoppningsvis påverkar inte underhållet systemet men det kan komma att påverka funktioner som att hantera ärenden i webbgränssnittet och att synka in ärenden från appen. Dessa funktioner kan komma att fungera något långsammare än vanligt vid underhållstillfället. //ParkRight-teamet

Driftstörning ParkRightInfo – åtgärdat

Vi har under förmiddagen haft en driftstörning på en av våra ParkRightInfo-servrar vilket medfört att sökningar som gjorts via den servern har misslyckats. Störningen inträffade 09:04 och kunde åtgärdas 09:58. Vi beklagar det inträffade och ska undersöka vad som orsakat avbrottet så att vi kan förhindra att felet uppstår igen.

Larmtjänst åter i drift

Eftersom tjänsten (Larmtjänst) som vi använt oss av för att kontrollera stulna fordon via ParkRightInfo inte fungerat tillfredsställande har den under en period varit avstängd. Nu har tjänsten flyttat till en ny miljö och efter våra tester ser allt ut att fungera mycket bättre så vi har aktiverat den igen. Om ni skulle stöta på…

Problem med nya registreringsskyltar i äldre versioner av appen

I och med en uppdatering av ParkRight har det skett en förändring i hanteringen av de nya registreringsskyltarna. Detta kan innebära att den sista bokstaven i skylten inte går att mata in i äldre versioner av appen. För att säkerställa att detta fungerar felfritt så rekommenderar vi er att uppdatera till den senaste versionen (4.0.3)…

Löst : Driftstörning vid sökningar

Nu har vi åtgärdat problemet. VI har kopplat bort Larmtjänst p.g.a prestandaproblem hos dem. De kommer vara bortkopplade tills de uppgraderat sina servrar som är planerat att göras under april-månad.

Driftstörning vid sökningar

Vi har just nu långsamma svarstider från Larmtjänst och detta gör att de andra sökningarna påverkas. Vi beklagar de problem denna driftstörning orsakar er. Vi vill försäkra er om att vi jobbar för fullt med en lösning.

Planerat underhåll 2019-01-11

Vi kommer under kvällen att utföra underhåll av systemet. Arbetet påbörjas vid 19:00 och kommer att pågå upp till två timmar. Systemet kan påverkas i form av att information mellan app och server skickas långsamt och sökningar kan ta längre tid än normalt. Integrationer som hämtar/skickar information från/till systemet kan också påverkas av längre svarstider.…

Uppdateringsknapp i ParkRight-Appen fungerar ej på vissa enheter- Lösning

Uppdaterings-knappen fungerar normalt för majoriteten av våra användare. Problem: Användare med ParkRight version 3.0.4/3.0.5 på en telefon med Android 8.0 kan inte uppgradera via den vanliga Uppdatera-knappen. Appen avslutas när användare klickar på knappen utan att en uppdatering har skett. Lösning: Surfa till https://Parkright.se på telefonen, klicka på ”Ladda ner Androidklient” och öppna sedan den nedladdade…

Driftstörning sökningar / fabrikuppslagningar – lösning

Lösning: Logga ut och in i ParkRight-appen. Vi har under förmiddagen fått rapporter om att söksvar från digitala parkeringar / fabrikats-uppslagningar ej fungerar för alla användare i ParkRight-appen. Efter felsökning har vi genomfört en åtgärd som kräver att användare i ParkRight-appen loggar ut och in i appen för att den ska träda i kraft.

Planerad driftstörning ParkRightInfo

Under tidsperioden 2018-05-01 kl.21-22 kan det förekomma störningar i tjänsten ParkRightInfo på grund av planerat underhåll som syftar till att förbättra driftsäkerheten i tjänsten. Om användare i Parkright-appen upplever att söksvar uteblir från leverantörer av digitala parkeringar och tillstånd under drift denna perioden så är den omedelbara åtgärden att logga ut och in i appen.

Driftstörning – Löst 9:30

Hej, Driftstörningen är löst och parkright.se och alla dess tillhörande sajter är åter i full drift. Allt ska fungera som normalt igen. Om ni upplever fortsatta problem så kontakta supporten.

Driftstörning

Hej, För närvarande en driftstörning på parkright.se och dess tillhörande sajter. Detta innebär att det just inte fungerar att: * Komma åt parkright.se från en webbläsare * Kommunicera med servern från ParkRight-appen * Utföra sökningar via ParkRightInfo Ärenden går att utfärda som normalt och de kommer att skickas in till servern så snart driftstörningen är…

Parkright.se – Driftstörning – Löst kl 14:30

Hej, Driftstörningen är nu avhjälpt. Driftstörningen låg hos vår molntjänstleverantör och drabbade Parkright.se mellan ca kl 13:30-14:30. Det går nu att logga in på Parkright.se samt alla funktioner i Appen är återställda. Om ni fortfarande upplever störningar/problem så kontakta vår support. Kontakta ParkRight-teamet vid frågor.

Parkright.se – Driftstörning –

Hej, Parkright.se upplever tyvärr just nu en driftstörning. Vakter kan fortfarande skapa och utfärda ärenden i Appen och göra sökningar. De delar av Parkright som är drabbade är: Webb: Logga in på Parkright.se Alla admin-funktioner. App: Se/hämta andras ärenden. Skicka in ärenden från klient till webb. Driftstörningen ligger hos vår molntjänstleverantör. Vi återkommer fortlöpande med information. Kontakta…

Fabrikatuppslagning i ParkRight – fabrikat rättade 6/11.

Hej, Idag har vår samarbetspartner biluppgifter.se slutfört sitt arbete med att rätta fabrikatsinformationen som de hämtar från Transportsyrelsens fordonsregister. Vi har gjort stickprovskontroller och hittills inte stött på fel i fabrikat (kl 15:00 6/11). Bakgrunden till felkällorna i fabrikatsuppslagningen är att Transportstyrelsens fordonsregister uppdateras dagligen manuellt av många olika tjänstemän. I augusti när teknikskifte skedde…

Fabrikatuppslagning i ParkRight – uppdatering

Hej, Efter en period med stadig förbättring i resultatet för funktionen för uppslagning och automatiskt ifyllande av förslag på fabrikat så har dessvärre skett en försämring. Vi ber återigen våra användare vara noggranna i granskningen av förslaget på fabrikat. Vakten kan alltid välja fabrikat manuellt i ParkRight och det är vaktens ansvar att korrekta uppgifter…

Fabrikatuppslagning i ParkRight

Hej, ParkRight innehåller en tjänst för uppslagning och automatiskt ifyllande av fabrikat baserat på registreringsnummer. Fabrikatinformation i tjänsten kommer från Transportstyrelsen. Tyvärr har det har förekommit fel i fabrikatinformation och det kan fortsätta förekomma fel i fabrikatinformation. Innehållet i fabrikatinformation är endast Transportstyrelsens ansvar. Samtidigt kan vakten alltid välja fabrikat manuellt i ParkRight och det…

Fabrikatet Citroën felstavat vid fabrikatsuppslagning

Vi vill göra er uppmärksamma på att just nu så blir fabrikatet Citroën felstavat vid automatisk fabrikats-uppslagning. Problemet är felanmält till biluppgifter.se där informationen hämtas ifrån. För att få fabrikatet rättstavat så välj rätt fabrikatnamn manuellt från listan.   Vakten bör alltid kontrollera att utskriften ser rätt ut innan ärendet markeras som utfärdat.

Fabrikat + modell i fabrikat-fältet – problemet avhjälpt

Vår informationsleverantör (biluppgifter.se) har avhjälpt problemet med att fabrikat-fältet innehåller både fabrikat + modell. Felet introducerades i.o.m att Transportstyrelsen förändrat formatet på sin export av fordonsuppgifter. Skulle ni trots detta få fel information i fabrikat-fältet i ParkRight så kan man alltid manuellt välja fabrik i ett ärende.  

Fabrikat fylls i med modell mm

Vi har sedan i fredags fått fabrikat som även innehåller modellnamn och modellnummer. Detta beror på att vår informationsleverantör (biluppgifter.se) lämnar ifrån sig det fullständiga namnet med fabrikat + modell i fabrikatsfältet. Vi har felanmält detta till informationsleverantören.

Söksvar från SMSpark – felorsak 503 – Felet avhjälpt.

–Felet nedan är avhjälpt och sökningar fungerar som de ska igen. Sedan ca kl 13 18/4 så går det ej att få söksvar från sökleverantören SMSpark. Felet ligger hos SMSpark och felanmälan är gjord. Kontakta SMSpark för mer information ( 0772 – 10 10 10 kundservice@smspark.se)      

Nedladdning av appen nere under påskhelgen

En serverkrasch på torsdagseftermiddagen (2017-04-13) orsakade att nedladdning av appen inte har varit möjlig under helgen. Problemet är avhjälpt och nedladdningen fungerar som vanligt igen.

Larmtjänst uppdaterar ej stulna fordon

Sedan 2017-02-22 så uppdateras inte Larmtjänst register över stulna fordon från Transportstyrelsens fordonsregister. Nya stulna fordon tillkommer inte och återfunna fordon ligger kvar som stulna.